Styl Styl Jak vybrat správné zimní obutí pro vaše auto

Jak vybrat správné zimní obutí pro vaše auto

zimni pneumatiky smallVybrat pořádné pneumatiky není nic jednoduchého. V manuálu k vozidlu sice najdete doporučení výrobce, jaký rozměr, rychlostní nebo hmotnostní index vybrat, ale to úplně nestačí. „Mezi stovkami produktů mohou být mnohdy značné rozdíly,“ říká expert na segment Auto-moto z ANNONCE Aleš Marvánek. Na co je tedy dobré dát při výběru obutí pozor?

Nenechte se nalákat příliš výhodnou cenou

Úplně nejjednodušším ukazatelem při výběru je pro mnohé bohužel cena pláště. Zdánlivě výhodná koupě může ale majitele vozu dostat do nesnází. Až na vzácné výjimky totiž platí, že čím je daný výrobek dražší, tím je spektrum jeho vlastností lepší. Taková pneumatika umí všechno – a umí to dobře, mnohdy výborně.

Svou roli hraje i renomovanost značky výrobce. Superlevné dezény neznámého původu raději neberte. Třeba už proto, že je ojedete dřív než konkurenční produkty a cenovou výhodu ztratíte při dřívějším nákupu nové sady. Dát zhruba 1 500 až 2 000 korun za kvalitní sezonní plášť (např. na vozy značky Škoda) se vždycky vyplatí. Když natrefíte na akční cenu prodejce gum nebo i třeba sadu zdarma prodejce automobilů, můžete se k novému obutí dostat ještě laciněji.

Čtěte informační štítky

Od listopadu jsou v EU povinné informační štítky na pneumatikách. Jak v prodejně, tak i při nákupu přes internet byste se u každého jednotlivého typu gumy měli setkat s etiketou, na níž je zobrazeno, jak na tom daný produkt je s valivým odporem, brzděním na mokru a hlučností. Štítek se velmi podobá „energetickým nálepkám“, které známe z bílého zboží, takže orientace v nich je velmi snadná.

Ale pozor, povinná jsou na nich právě jen zmíněná tři kritéria, přitom výrobci pneumatik jich dokážou definovat a změřit třeba padesát. Takže až budete vybírat, rozhodně o gumě shánějte i další informace. Zejména doporučujeme se podívat na testy autoklubu ADAC, které uvádějí jízdní vlastnosti a brzdění pneumatik na sněhu a ledu, ale také na suchém povrchu a dále např. kritérium opotřebení pneumatik.

Mrkněte na datum výroby

Životnost pneumatiky prodlouží také její čerstvost. Datum, kdy plášť sjel z výrobní linky, poznáte podle údaje DOT na bočnici. Jde o čtyřčíslí, kdy první dvě cifry značí týden a druhé dvě rok produkce. Například 2712 znamená 27. týden letošního roku (mimochodem právě všechny pneumatiky vyrobené od tohoto data musejí mít již zmíněný informační štítek).

Ověřte, že jde skutečně o zimní gumy

Zimní pneumatiku člověk pozná podle písmen M+S na bočnici (možné také tvary MS, M.S, M/S – pokaždé jde o zkratku slov „mud“ čili bláto a „snow“ tedy sníh), případně podle symbolu sněhové vločky nebo vrcholků hor tamtéž.

Z druhé ruky vybírejte pečlivě

Své zimní obutí samozřejmě můžete hledat také mezi zbožím z druhé ruky. Například v ANNONCI najdete téměř 2 000 inzerátů, které nabízí jak ojeté tak i nové pneumatiky. „Aby se ale úspora peněz vyplatila, je potřeba dát pozor na některá kritéria,“ dodává odborník na segment Auto-moto z ANNONCE Aleš Marvánek.

- Hloubka vzorku - Nejmenší povolená je pro zimní pneumatiky 4 mm. Tedy poloviční oproti pneumatikám novým.

- Styl jízdy předchozího majitele - Snažte se od prodejce zjisit co nejvíce informací o jeho jízdě, automobilu, výměnách pneumatik či návštěvě servisu. To všechno jsou věci, které mají na opotřebení pneumatik značný vliv.

- DOT – zjistěte si stáří pneumatiky.

Nenechávejte přezutí na poslední chvíli

Prohození sezónních sad nenechávejte na poslední den v měsíci! „Od 1. listopadu do 31. března za letní dezén na souvislé vrstvě sněhu, ledu či námraze hrozí bloková pokuta 2000 korun,“ upozorňuje Marvánek. S tím souvisí fakt, že pak je v pneuservisech plno a musíte na přezutí čekat. Sice byste mohli přezutí zvládnout sami, ale to nedoporučujeme jednak kvůli riziku poškození ráfku a také proto, že po proceduře je třeba kola nechat znovu vyvážit.

Přínos v oblasti bezpečnosti je nepopiratelný a životnost obou sad se samozřejmě prodlouží. Uložení nepoužívané čtyřky gum raději svěřte pneuservisu – zase tolik to nestojí a můžete se spolehnout, že skladovány budou ve správných podmínkách.

Vyměňte gumy, i když není sníh

Zimní pneumatika totiž výrazně zaboduje i za sucha, a to když teploty klesnou pod známou hranici 7 stupňů Celsia. Daný teplotní předěl pak může být orientačním bodem pro výměnu sezonních sad mezi dubnem a říjnem, tedy když odhlédnete od zákonem daných hraničních dat. Mimochodem v Česku stále platí značka „Zimní výbava“. To znamená, že stále najdete místa, kam můžete v daném období vjet pouze se zimními plášti – ať už je sníh, nebo ne!

Celoroční obutí: ANO či NE?

Existují i tzv. celoroční pláště, které už z povahy názvu naznačují, že zvládnou každou sezonu. Má se o ně člověk zajímat?

Pomiňme fakt, že zákon od listopadu do března vyžaduje čistě zimní gumy. „All seasons“ ovšem vlastně nezaujmou v žádném období. To potvrzují i nejrůznější testy.

Pokud gumu nebudete dráždit smyky, prudkým brzděním nebo najížděním na obrubníky, špatným huštěním či masáží tlakovou vodou při mytí auta, vydrží vám tisíce kilometrů. A třeba se osvědčí tak, že se ke stejnímu typu budete stále vracet. Na českém trhu se odhadem prodává na čtyřicet značek pneumatik! Takže rozhodnout, která je pro váš vůz ta správná, je pořádně složité.

zimni pneumatiky small