Styl Styl Dějiny létání nesou naše jméno

Dějiny létání nesou naše jméno

douglas1KLM Royal Dutch Airlines představilo v Praze historické letadlo Douglas DC-3.Tento typ letadla hrál v historii společnosti KLM jednu z klíčových rolí. Byl používán nejen na letech do evropských destinací jako například Praha, ale byl také nasazen na lety do dřívější Nizozemské východní Indie, dnešní Indonésie.

Letoun Douglas DC-3 s registračním číslem PH-PBA vyroloval dne 11. ledna 1944 z tovarních hal v kalifornském městě Long Beach a byl dodán společnosti Air France, kde se měl jako mnoho jiných letadel tohoto typu podílet na dění světové války.

O dva roky později koupil tento stroj od generála Eisenhowera nizozemský princ Bernard, který jej nejprve využíval jako soukromé letadlo. Později se stroj stal prvním vládním letounem a od té doby létá pod registračním číslem PH-PBA.

Letoun DC-3 zajišťoval vladní lety Nizozemců až do nástupu stroje Fokker F27. Teprve v roce 1975 bylo letadlo staženo z provozu a vystaveno v muzeu Aviadome na letišti Schiphol. V roce 1998 uvedla asociace Dutch Dakota Association letoun PH-PBA opět do stavu schopného letu, takže může létat i podle přisných pravidel EU.

Právě společnost KLM, která se letounu DC3 PH-PBA ujala, je dnes nejdůležitějším sponzorem asociace Dutch Dakota Association. V roce 2006 byl letoun na jedné straně přelakovan do barev Air France a na druhé straně do barev KLM. Svůj aktuální vzhled získal v zimě 2010/2011, kdy byl pokřtěn jménem „Princess Amalia“, podle nejmladší dcery nizozemského prince Willema-Alexandra.

Čísla a fakta:

  • DC-3 Dakota PH-PBA Princess Amalia
  • konfigurace kabiny: 18 sedadel královské třídy
  • letová rychlost: 260 km/h
  • letová výška: 500 – 3500 metrů

 

Historie spojení Praha – Amsterdam

Již v roce 1924, tedy pět let po založení KLM, je operován první obchodní let na lince Amsterdam, Schiphol – Praha. Pravidelné letecké spojení mezi Československem a Nizozemím je zahájeno v roce 1928 Československou leteckou společností (ČLS). 1.4.1935 zahajuje KLM ve spolupráci s ČLS pravidelnou linku Amsterdam-Rotterdam-Essen-Halle-Praha/Kbely. Od samého začátku KLM nasazovalo na lety do Prahy letouny typu Douglas DC-2 a později Douglas DC-3.


douglas1